Begeleidingstraject gedrag/leren PO en VO

Ambulante begeleiding op maat 
Gedrag / leren PO en VO

Introductie

Leerkrachten en docenten willen altijd het beste voor hun leerlingen. Als er zich (complexe) problemen in het gedrag voordoen en het lukt de school niet om dit binnen de basisondersteuning op te lossen, dan gaat dit ten koste van het welbevinden. Als een leerling het moeilijk heeft, dan komt er vaak niet uit wat erin zit en kan er stress ontstaan als de gewenste doelen niet worden behaald. 
 
Met een begeleidingstraject wordt de leerling geholpen op een manier die aansluit bij zijn of haar onderwijsbehoeften. Daardoor voelt de leerling zich gehoord en gerespecteerd en ontstaat er motivatie om aan persoonlijke doelen te werken. De leerkracht/ docent ontvangt tijdens het traject duidelijke tips en adviezen waarmee ze de leerling op een passende manier kunnen ondersteunen. Binnen een korte periode is er een duidelijke verandering zichtbaar en ontstaat er weer positief contact, verbinding en vertrouwen bij leerling, docent en ouders.

Waar kan ik bij helpen? 

  • Bij boosheid, storend gedrag, pesten
  • Onderpresteren/onvoldoende resultaten
  • Overprikkeling, ASS-problematiek
  • Concentratie, impulsiviteit (ADHD) 
  • Faalangst
  • Stil, teruggetrokken gedrag, weinig communicatie
  • Werkhouding/taakaanpak
  • Geringe motivatie voor leren/huiswerk
  • Conflicten plein/vrije situaties
  • Weerbaarheid
  • Ondersteuning bij overstap van groep 8 naar het VO
  • Begeleiding bij terugplaatsing SO naar regulier onderwijs 

Waarom kiezen voor een begeleidingstraject van Jolanda Poppe?

  • Ik ben een ervaren begeleider/gedragsspecialist en trainer die het onderwijs van binnenuit kent en weet wat werkt (en wat niet). Ik hoor vaak dat mijn tips en adviezen praktisch zijn en goed uitvoerbaar.
  • Ik heb me als begeleider gespecialiseerd in complexe hulpvragen op het gebied van gedrag, emoties en stress. Dit zorgt voor maatwerkinterventies. Passend bij de leerling en de school. 
  • Ik werk vanuit de driehoek: leerling – school én ouders. Dit zorgt ervoor dat doelen sneller worden behaald.
  • Docenten/leerkrachten gaan doen wat écht werkt. Daardoor blijft er meer tijd over voor lesgeven en de groep. 
  • Resultaten in een korte tijd; de leerling is weer in staat om zich optimaal te ontwikkelen.

Basis traject 

  • 6 bezoeken aan school
  • Observaties in de klas
  • Ondersteuning leerling
  • Handelingsgerichte advisering leerkracht/docent 
  • Rapportage in het systeem van de school
  • Evaluatie met school/ouders en zo mogelijk leerling

Maatwerkopties:

Het is mogelijk om het traject uit te breiden en geheel op de situatie aan te passen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

 

  • Workshop voor het team op een studiedag
  • Intervisie 
  • Teamtraining
  • verlenging traject 

Aanmelden / inschrijven

Heb je interesse voor ambulante begeleiding op maat of wil je je direct inschrijven? Neem dan contact met me op via:
E: connect@jolandapoppe.nl
T: 06-19 60 91 76

Of via Whatsapp: 06-19 60 91 76

Reviews

Jolien Dees
leerkracht PO
Lees verder
Wij (duo-collega en ik) kwamen met Jolanda in contact toen een leerling uit onze groep vanuit ‘de Kansgroep’ op het speciaal onderwijs weer terug kwam in onze reguliere groep. Ik heb de begeleiding voor zowel ons als voor de betreffende leerling als zeer positief ervaren. Jolanda is erg rustig in haar benadering en laat mensen in hun waarde. Ze legt geen dingen op maar bespreekt op een ‘open’ manier aandachtspunten. Ze denkt in oplossingen. Hoe kunnen we de leerling en leerkracht hierbij het beste helpen? Jolanda weet snel het vertrouwen te winnen bij de leerling. Geen ellenlange observaties, je hebt echt iets aan haar begeleiding. Nadien volgt er heel vlot een verslag. Jolanda zorgt ook voor een goede samenwerking met ouders. Ik zou Jolanda zeker aanbevelen aan collega’s!
Roxanne Mc Carthy
Docent en mentor VO
Lees verder
Jolanda is enorm betrokken en doortastend, legt de vinger precies op de juiste plek. Ze biedt zowel de leerling als de docent een helder zicht op aandachtspunten in de ontwikkeling en geeft handreikingen voor de dagelijkse praktijk. Ook voor ouders is ze een steun. Door liefdevol maar ook doortastend en professioneel te communiceren weet ze de verbinding te leggen met de ouders en school om samen met het kind aan het werk te gaan en de stappen te zetten die nodig zijn.”
Lieke Willemse
Leerkracht PO
Lees verder
In mijn klas had ik moeite met het omgaan van het gedrag van een bepaalde leerling. Jolanda is toen een paar keer langs geweest om met mij te praten en ook om de leerling te observeren. Ik vond het heel fijn om samen met Jolanda samen te werken. Ik kon heel goed kwijt waar ik tegenaan liep en zij begreep mij ook heel goed. Van Jolanda heb ik tips gekregen om met het gedrag om te gaan, tips die ook soms niet al te ingewikkeld waren, maar wel goed werkte. Ik heb geleerd hoe ik met deze leerling kan communiceren om van daaruit een band op te bouwen. Tijdens het schooljaar merkte ik ook verschil in de relatie met mij en de leerling, die was veel positiever. Het was echt een hele fijne samenwerking, nogmaals hartstikke bedankt.
Saskia Rentmeester
Intern begeleider
Lees verder
Jolanda is deskundig, ondersteunend, betrokken en flexibel. Wat ik zo fijn vind in mijn samenwerking met Jolanda is dat ze alle betrokkenen (de leerling, de ouders en de leerkracht) in hun waarde laat en daarbij moeilijke gesprekken/ gespreksonderwerpen niet uit de weg gaat.
Vorige
Volgende
Begeleidingstrajecten in het Onderwijs
Jolanda Poppe - Training & Begeleiding in het Onderwijs
Online PCM cursus
back to top